♥ DoWnLOaDiZ ♥

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
♥ DoWnLOaDiZ ♥

The Empire Where Sun Never Set

2 مشترك

عماره الحب !!!!!

Admin
    Admin
    الاداره
    الاداره

عماره الحب !!!!! Empty عماره الحب !!!!!

مُساهمة من طرف Admin السبت سبتمبر 01, 2007 11:20 am

بدايه ابا كلامى بسلامى كالعاده والحمد لله........بسم اللله الرحمن الرحيم
    ازيكم يا احلى شباب فى الدنيا شباب منتدىdownloadiz
    امبارح كنت بتفرج على التليفزيون فلقيت اعلان حديد عز وكانوا عاملين اغنيه دعائيه حلوه اوى والاعلان عاملينه حلو اوى فشدنى اوى
    وبعدين جت فدماغى فكره كده ليها علاقه بالالحديد والاسمنت والبناء عموما وانا قولتلكوا قبل كده ان انا بحب دايما اربط الحاجات اللى بنشوفها فى حياتنا اليوميه بالحب
    قولت متيجوا نعتبر الحب ده عماره واحنا عايزين نبنيها وتكون من ميت دور كده(ميت سنه يعنى)وانشاء الله يفضل الحب موجود اكتر من كده كمان
    وطبعا لازم عشان تفضل عماره الحب دى موجوده ميت سنه لازم نبنى ليها اساس متين بس معتقدش اننا هنحتاج حديد عز فى حاجه مش عشان غالى ..لا
    عشان انت مش محتاجه ولا محتاج مهندس كمان عشان تبنيها لانك هتحتاج مواد بسيطه او بمعنى اصح شويه احاسيس ومشاعر تكون متاحه عندك
    بس المشكله ان المشاعر دى مش موجوده عند اى حد ولو مش عندك هتتعب شويه عشان تبنى العماره دى وافتكر ان انت مش هتبنيها لوحدك اكيد فى شخص تانى هيشاركه العمليه دى عشان تنجح
    وطبعا كده اكيد عرفنا ازاى هنحط الاساس اللى بيه هتعيش العمار العمر كله
    طبعا ان انت تختار شريك حياتك اللى هيخلى العماره دى تعلى وتعلى مش انت تبنى وهو يهدم
    طيب طبعا بعد ما حطينا للعماره الاساس المتين اللى هيخلى العماره تعيش العمر كله جه وقت ان انت تطلع بقى بالادوار اللى انت عاوزها
    وعلى فكره انا هبنى اول تلات اربع اداور دلوقتى الاولى بعدين ربنا يسهلها انشاء الله
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــ
    اول دور ياشباب هاتبنيه فى عمارة حبك هو(الصدق) عشان تبقى صادق فى مشاعرك وفى كل كلمة بتقولها وكل حاجة بتعملها
    وصدقنى مدام بدات علاقتك بالصدق اكيد هيبقى الحب طول عمره صادق
    وتانى دور ياشباب فى عمارتنا المتينه التضحيه اكيد انت لازم تضحى عشام اللى بتحبه والحب تضحيه لارضاء الطرفين
    وعلى فكره كل ما يزيد الحب جواك كل متضحى عشان حبيبك من غير ماتحس انك بتضحى
    والتضحيه بمعنى انك تحترم مشاعر واحاسيس الطرف التانى ومتجرحهوش مش بمعنى انك تمحى شخصيتك لارضاؤه
    واهم حاجه ياجماعه نعرف امتى نضحى ولمين نضحى ولامتى نفضل نضحى ...
    الدور التالت ياشباب بقا فى أساس الحب المتينن هو (الوفاء والاخلاص ).. لازم تكون وفئ ومخلص وحريص ان كل لحظة تبقى فيها لوحدك تبقى اكنك با الظبط معاها وفى حضنهااا ..
    واوعى تخونها او حتى تستهر بحبها حافظ عليها جواك ووسط الناس ..
    واعرف ان اخلاصها ليك وحبها ليك لوحدك اكيد ليه تمن كبير عندك
    واعتقد المصرى اتكلم كتير فى موضو المنافسه فى الحب عن الموضوع ده

الدور الرابع بقاياشباب فى اساس الحب هو ( الثقة ) ودى مهمة جدااااا فى اى علاقة حب متينة وسليمة وتدوم لازم تثق فى حبيبك عشان تثق فيك
    لان اى هزة ثقة بينكو هاتكون زلزال يهد الارض من تحت العمارة لا قدر الله ..

وطبعا ياجماعه لسه طريقنا طويل مع عماره حبنا لسه حوالى 96 دور وانشاء الله هنبنيهم مع بعض ونتناقش فيهم دور دور بعد كده
    دى بدايه بس وانشاء الله جارى كتابه موضوع عن كل دور من ادوار العماره وهنزله هنا فى نفس الموضوع

اه ..ملحوظه اخيره...واوعى تنسى التصاريح من الحى علشان ميجلش قرار ازالة
    عايز رايكوا فى الموضوع ...........سلاااااام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بسم الله الرحمن الرحيم

نبدا اول خطوه فى بناء عماره حبنا وطبعا انا عارف انى اتاخرت عليكوا بس صدقونى كان لازم اتاخر
    مهى بنا عماره زى دى مش سهل كده يا اخونا اكيد محتاج مجهود كبير وتجهيزات وتفكير
    والفتره دى استغلتها فى حاجات كتيير اوى ...منها انا كنت بشوف ردود الافعال على الفكره والموضوع واللى الحمد لله كانت مبشره
    ومنها كنت بخلص فى ورق التراخيص والعقود والمساحه واللذى منوا وطبعا منسيتش اعلق يافطه كبيره
    مكتوب عليها بالقلم الاحمر احجز مكانك الان فى عماره حبك
    وبعد انتهاء العد التنازلى وبعد ما قصيت الشريطه انا وكل المحبين بدانا الشغل فعلا فى العماره وايدكوا معانا ياشباب
    وطبعا عشان تبقى العماره صح الصح لازم نبتدى صح الصح
    مهى العباره فى الشكاره ولا ايه ؟
    ـــــــــــــــــ
    لقيت ان اهم من اننا نبنى ادوار العماره ونعلى بيها لازم اننا ناسس العماره صح من تحت لان الاساس مهم جدا
    وطبعا الاساس فى اى علاقه حب باذن الله ناجحه هو انك تختار شريك الحياه المناسب فعلا ليك
    اولا انا بفضل كلمه (شريك حياتك)عن انى اسميه حبيبك او حبيبتك او اى كلمه توصف بيها الطرف التانى
    لاننا ان شاء الله بنخطط لعلاقه هتدوم العمر كله ان شاء اللهوعشان كده خلينا نقول شريك حياتك
    عشان تبقى حاطط فى اعتبارك انك بتختار انسان او انسانه تكمل معاك اللى باقى من حياتك
    وعشان هتكمل معاك حياتك يبقى لازم تفكر كويس اوى فى الانسان ده وتفكر فيه بقلبك وعقلك مع بعض
    يعنى اذا كنت حبيته بقلبك الاول مفيهاش حاجه بعد كده اسال عقلك اذا كان قلبى غلطان ولا فعلا اختار صح
    واذا كنت انسان عملى وغصب عنك بتختار بعقلك ماشى بس برده اسال قلبك اذا كان حاسس الانسان ده ولا هتعيش معاه كشخصيه وعقليه فقط وتعيش حياتك من غير احاسيس
    والاهم من كدا ان الانسان اللى انت بتختاره يعيش معاك حياتك ده لازم يبقى فى توافق بينكوا
    فكريا :يعنى تبقوا افكاركوا متقاربه عشان تقدروا تفهموا بعض وتحسوا بعض وتكملوا بعض للامام ويبقى فيه تشابه ولو بسيط فى طريقه تفكيركم
    اجتماعيا :على الرغم من الاختلاف فى وجهات النظر فى النقطه دى بس انا شايف ان مهم جدا يبقى فيه توافق اجتماعى يعنى ميبقاش فى فروق طبقيه بين الحبيبين الى حد ما
    وانا بصراحه مش مع نغمه الحب ميعرفش فروق طبقيه والكلام ده انا شايف ان مش فى كل الحالات ممكن تنجح العلاقه وبما اننا بندور على علاقه ناجحه ميه فى الميه انشاء الله يبقى نسمع الكلام
    سلوكيا :يعنى لازم تبقوا قابلين سلوك بعض عارفين ايجابياتكم ومتقبلينا وبرده عارفين سلبيات شخصيتكم وشايفنها كويس ومتاقلمين عليها عشان متجيش فتره علينا ونحس بالملل ونحس باختلاف فى التعامل بينا وبين بعض
    طب كويس بس برده فى حاجه مهمه جدا
    انك لازم تتاكد انك فعلا بتحب مش مجرد اعجاب او نزوه او احساس بالاهتمام مع العلم ان فى اختلاف كبير بين الثلاث مسميات
    يعنى انا عايز الفت برده انتباهكم انك ممكن تلاقى شخص وتتشدله وتلاقيك عايز تشوفه علطول بتفكر فيه كل لحظه وكل دقيقه مع انه مش هو ده الحب الحقيقى
    وساعات تلاقى احاسيس متعرفش سببها ايه متعرفش ليه انت بتتشد للشخص ده بالذات بتلاقى قلبك رايحله لفين ماتكون من غير سبب
    وممكن تلاقى نفسك فى شده الاعجاب لشخص لاتربطك بيه اى علاقه لكنك بترتاح لمجرد انك تشوفه مع انك متكلمتش معاه او حتى تعرف اى حاجه عن شخصيته
    طب مسالتش نفسك اشمعنى ده مسالتش قلبك ليه الشخص ده بالذات
    وتبدا بقى تسال نفسك فى حيره هل ده مجرد قدر ولا ده مجرد طيف وهيعدى من غير ما يسيب اى اثر ولا ده مجرد احساس بالاحتياج لمشاعر الحب فى حد ذاته واترجمت اول ماشفت الشخص ده
    طبعا انا متاكد ان كلنا مر بالاحاسيس دى او بعضها وهى دى الحياه والواحد بيتعلم منها
    بس كل اللى انا عايز اقوله ان الواحد لازم ياخد مرحله الاعجاب دى مرحله ايجابيه فى علاقه الحب يعنى ياخد كل الاحاسيس دى خطوه للامام
    لكن لو وقفت للحد ده يبقى خلاص اعتبرها مجرد اعجاب بالشخص ده وانت نفسك مقدرتش تترجمها لحب
    وتعرف ان هو ده الحب الحقيقى بجد لما تسال قلبك وعقلك هو الشخص ده اللى اكمل معاه حياتى والاتنين يجاوبوا بكلمه واحده وفى نفس اللحظه .....اه اه اه اه
    يعنى قلبك يحب ويحس ويرسم ويدوب ويعشق ويتصور الحياه الجميله اللى ممكن تبقى بينكوا
    وعقلك يترجم الاحاسيس الجميله دى لارض الواقع ويشوف هل الاحاسيس دى ممكن تبقى موجوده على ارض الواقع ولا لا
    وطبعا لازم اللى تختارها او تختاريه يبقى متدين عشان يحافظ عليك يصونك ويعامل ربنا فيك ويكون بعيد عنك شايفك كانك معاه
    ولازم طبعا تبقى حاطط فى دماغك المعادله الصعبه انك توفق بين رغبتك فى شريكه حياتك او شريك حياتك ورغبه اهلك عشان ميحصلش مشاكل
    واعتقد يا جماعه انى بكده ابقى لميت حاجات كتييييير من الموضوع واخترت شريك حياتى صح الصح
    ولا ايه ؟
    يارب يكون الكلام عجبكوا ويلا شدوا حيلكوا بقى بدانا الشغل الجامد بقى
    KING_LOVE_ALEX
    مراقب
    مراقب

عماره الحب !!!!! Empty رد: عماره الحب !!!!!

مُساهمة من طرف KING_LOVE_ALEX السبت سبتمبر 01, 2007 1:25 pm

شكراً أدمين على المضوع الجيمل والفكرة اللذيذة دى

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة مايو 17, 2024 4:54 am